Utstilling og forandring i butikken er noe Nina ser viktigheten av.

Kundene betyr alt

Skrevet for Pernille's

Nina Svendsgård Høgseth (50) synes hun har verdens beste jobb. Salg og service har vært en del av hennes liv helt siden tenårene.

Da hun i 2009 fikk anledning til å kjøpe ”Pernilles”, en butikk på Ørnes med klær for damer i alle aldre, var hun rask med å slå til.

Det har hun ikke anget på et sekund. I disse ni årene har hun bygget et tillitsforhold til en stor kundegruppe og det kommer stadig nye til, både fra lokalområdet, men også fra nabokommunene.

Her er Nina med en av sine trofaste kunder.

– Jeg opplever at kunder fra Bodø er glade for å kunne handle på en butikk uten kjedetilknytning, sier Nina, og legger til at hun har mange ulike leverandører som skaffer forskjellige varer slik at det skal være noe for absolutt alle.

 At det er hardt arbeid å være leder i egen butikk er det ingen tvil om. Nina har hendene fulle, for det er jo mer ved det å drive butikk enn det som synes.

Nina benytter seg av lokale modeller. Ann, Helle og Eli viser her noen friske nyheter.

 Bestilling av varer, reiser på messer og møte med selgere er noe av det som hører med til gjøremålene som Nina må ta hånd om. – Men det er jo det som gjør dette yrket så spennende, sier Nina, og forteller at hun ofte kan se et plagg som hun straks ser passer til en av hennes kunder.

– Det slår sjelden feil, smiler hun. Akkurat det forteller litt om at det er nære bånd mellom butikkeieren og kundene.

At det skjer noe på senteret er viktig og Nina engasjerer seg mye. Her med Håkon Gjersvik Nilsen i forkant av tidligere "Klart vi kan" dager.

 Nye utfordringer har kommet i tur og orden de siste årene. Handlestrukturen er totalt endret og det skjer noe nytt hele tiden. Handelslekkasje og netthandel tror Nina er kommet for å bli, men hun fortviler ikke.

– Jeg jobber for å lage kvaliteter som gjør at mine kunder velger å komme til meg, sier Nina, og utdyper det med at hun som jobber så lokalt har et godt og nært forhold til kundene. Hun slår gjerne av en prat, hun gir gode råd og hun veileder under prøveprosessen.

– Ofte kan kunden gå ut med noe helt annet enn det de hadde tenkt. Og de er strålende fornøyde, smiler Nina. Hun poengterer at en fornøyd kunde er det beste som finnes. Det er de som gjør dagen min, sier Nina.

 

Nina er bekvem med å være en person som alle kjenner. – Det går helt fint. Vi bor på en liten plass, så det må jeg tåle. Jeg er veldig glad i folk og interessert i det de måtte ha på hjertet, så det er bare koselig å treffe kunder enten det er i butikken, i fjæra eller på fjellet, smiler butikksjefen.

I butikken finnes klær både til fest og fritid.Her viser Ann og Eli nye kjoler.

 

Godt humør er en viktig egenskap i møte med andre mennesker. Nina sier at det gode humøret hennes er medfødt. Hun føler alltid at det er hyggelig å møte kundene og hun sier at smilet sitter løst. – Jeg bare er sånn. Det er min personlighet. At det er en stor fordel i jobben skal jeg være enig i, ler Nina som er høyt og lavt i butikken for å plassere varer.

 

I butikklivet går det i sesonger og det er ikke bare én , men flere gode sesonger i løpet av et år. Hun synes at hver sesong har sin sjarm.

Utpakking av varer er en del av jobben.

Når varene kommer inn er det om og gjøre å få pakket ut og eksponert varene så raskt som mulig. Nina sier at hun bruker lokal annonsering både på papir og nett. Spesielt har hun god respons når hun legger ut nyheter som vises av lokale modeller.

 

Spenning er en del av det å drive med kjøp og salg. Nina sier at det alltid er en viss risiko for at varer ikke selger. Hos henne har det stort sett gått greit og hun er glad for at hun treffer med de varene hun tar ut.

– Etter så mange år i bransjen føler jeg at jeg kjenner kundene mine og at jeg stort sett vet hva de vil ha, sier Nina som også jobber mye med å gjøre små endringer i butikken for at kundene skal trives. Enkle grep som maling, utstilling og dekorasjon, plakater og mye annet.

– Det er ikke så mye som skal til før det er en ”ny” følelse i butikken, mener Nina som synes det er artig å forandre i lokalet fra tid til annen.

–Sesongene kommer og går og jeg er alltid et hestehode foran. Når det er sommer er jeg godt i gang med å planlegge høst og jul, smiler Nina som synes hun har verdens beste arbeidsplass.